Riječ jukti ima isti korijen kao i yoga. Jukti na sanskrtu znači bahu-karana-joga-đa=ono što nastaje ujedinjenjem više uzroka. Zdravlje se stvara pomoću jukti odnosno ujedinjavanja više elemenata. U našoj civilizaciji to rješavamo tako da se netko  od zloćudne bolesti može izliječiti klasičnom medicinom, netko će to riješiti energetskim tretmanima, netko vizualizacijama i pozitivnim razmišljanjem, a netko će bolest izliječiti strogom dijetom. Ozdravljenje ovisi o terapiji koja može biti više-manje složena što znači da će dosta toga ovisiti o osobi koja kroz svoja uvjerenja bira što je najbolje za nju. Recimo, netko će koristiti meditaciju, kretanje, sirovu hranu, šetnje u prirodi, netko sredstva koja jačaju imunološki sustav, netko pozitivne afirmacije i izbjegavanje negativnih misli, netko psihoterapiju ili sličnu tehniku kojom se traži otrovnu emociju koja se proširila na cijeli um, a onda i tijelo, netko bioterapiju, a velika većina klasičnu medicinu. Jasno, medicina može dati jako dobre rezultate na kratke staze, dok gore spomenute tehnike, traže vrijeme i veliku predanost, ali otklanjaju trajno uzrok dok to medicina ne čini. Jung smatra da je uvijek uneravnoteži jedan element je li to mental ili dijalog, ili emocije ili opažanja funkcija ili odluka što znači da se svakoj funkciji mora drugačije pristupiti.

 Ako se vratimo na tjelesne uzroke onda je jedan od važnijih čimbenika čišćenje naše probave preparatima poput prirodne gline jer iz crijeva dolaze mnoge bolesti. Emocija koja je zadužena za crijeva je strah. Kronična loša probava oslabljuje imuno-sustav koji prvo reagira alergijom, a onda težim oboljenjima u kojim imunitet doživljava potpuno slom. Bazični uzrok je nemoć ega ili ahamkare da se u potrebnoj mjeri poistovjeti s tijelom i njegovim potrebama. Ono što naš organizam dobro ne probavi pretvara u amu. Naš imuno sustav može lako otkriti porijeklo svake vrste ame. Dakle, ukoliko smo svjesni da ne možemo provariti mlijeko, tijelo počinje reagirati, ali to znači da u tijelu ima puno nečistoće koju zovemo ama. Alergija govori o toksičnom stanju organizma tj, o preosjetljivost organizma što znači da smo i u životu preosjetljivi i reagiramo na nešto na što smo izvana alergični. Vatta i pitta su glavne doshe u ayurvedi koje su povezane sa preosjetljivošću, pa onda znači da njih moramo uravnotežiti. Dakle, ljudi vatta i pitta doshe će puno prije dobiti alergiju dok su kapha ljudi puno više otporniji na alergije. Nakon alergije razvijaju se reumatske bolesti.

Jasno, svaki poremećaj može biti vatta, pitta i kapha. U spomenutom slučaju crijeva su vatta poremećaj koji su u današnjoj civilizaciji uz dišne putove jako problematični.

U ovom kratkom prikazu bit je bila prikazati kako u liječenju puno toga ovisi o osobi, njezinim shvaćanjem života, a onda i pristup liječenja ne može biti jednodimenzionalan već traži složeniji pristup što će se u budućnosti pokazati kao jedan od najproduktivnijih putova izlječenja.

Nikola Žuvela

jyotish savjetnik terapija