Prema filozofiji joge, cijeli svemir se može podijeliti u dvije glavne kategorije: Prakriti (Maya ili Iluzija) i Purusha (Stvarnost). U Samkhya filozofiji, sve što je promjenjivo, što nije beskonačno, pripada Mayi. Purusha je s druge strane jedina stvarnost, to je jedini nepromjenjivi element svemira: Jastvo, duša.
Sve unutar Prakriti, iluzornog svijeta, sastoji se od tri gune – Sattve, Rajasa i Tamasa. Svaka od tri gune povezana je s određenim karakteristikama: Sattva  (čistoća), Rajas (aktivnost) i Tamas (tama, uništenje).

Ove tri gune prisutne su u svim osobama i objektima u različitim stupnjevima; ljudi, hrana, živi i neživi predmeti. Međutim, jedna od Guna ili karakteristika je uvijek prisutnija ili dominantnija od druge dvije u samom čovjeku i kroz jyotish možemo vidjeti što je aktivnije.
Za većinu ljudi život se odvija u divljim oscilacijama između “maničnog” Rajasa i “depresivnog” Tamasa. Indijci su dobro prepoznali da se ljudi njišu između dva pakla Rajasa i Tamasa, dok je u današnjem svijetu Sattva rijetka. Zato je potrebna tiha meditacija koja stvara Sattvu koja vodi do Puruše ili Jungovog Jastva.
Ono što mi u psihoterapiji zovemo kompleks, ustvari su Rajas i Tamas koji neće odustati bez borbe i stvarat će čovjeku probleme dok ih sve troje ne uskladi.  Ono što zovemo kompleks ili Rajas i Tamas je ego koji se gotovo  instinktivno buni protiv smirujuće svjetlosti Sattve i svim snagama pokušava uništiti njeno djelovanje, odnosno djelovanje meditacije. Neuki ljudski ego obično reagira agresivno na unutarnji mir jer on je njegova najveća prijetnja, nemogućnost da se stvaraju lažne slike i projekcije.

Ego se radije prepušta zamahu njihala između dva poznata pakla Rajasa i Tamasa, tj., uspjeha i uživanja u beskorisnom, nego da se s povjerenjem otvori meditaciji koja sjedinjuje. Iako se čini da indijska filozofija pojednostavljuje koncept stvarnosti, Hegel je priznao kako je pogriješio u toj procjeni. Zapadnjaci, kada se bave počelima Rajasa, Tamasa i Sattve više se okreću mehaničkom objašnjenju dok ne mogu razumjeti duševni sadržaj spomenutih počela. Stoga ga je bolje objašnjavati kroz predloženi koncept kompleksa, a još bolje ga objašnjava jyotish koji kroz znakove objašnjava još bolje tu energiju.
Primjerice, znak Jarca nosi Tamas i svojom hladnoćom stvara hladni i kruti poslovni svijet, dok Strijelac nosi Sattvu i traži dharmu, meditaciju, duhovnost, te Ovan koji stvara Rajas ili stvaranje. Ova počela počinju živjeti kroz znakove i dobivaju svoju potpunu nadopunu i različitost gledanja cijele palete boja tj., miješanja ova tri principa u natalnoj karti. Ako ste se rodili u Ovnu, Rajas će vama vladati. U ovom životu željet ćete stvarati, a oni koji to ne čine, onda ćete ih ogovarati i govoriti da su neradnici. Škorpion će uništavati stvoreno u Tamasu, dok će Riba i Strijelac težiti meditaciji, znanju i suosjećanju.

Identifikacija samo jednog počela ili gune, odmah stvara Sjenu prema onom što se ne razumije što znači da ono postaje neprijatelj. Potrebno je shvatiti sva tri počela kako bi shvatili vlastito funkcioniranje u ovom svijetu. Naime, ako postanete Satvični i bavite se samo duhovnim, počinjete imati problema s materijalnim, a to znači da ste odbacili ili niste integrirali taj dio sebe, negirate tijelo i njegovu mogućnost da učite kroz taj princip. Ništa ne odbacujte jer to postaje kamen zaglavni.

Naivnost učenja prošlosti odvela nas je u provaliju i sada kroz spajanje znanja možemo učiniti korak dalje, ono što prošle generacije nisu uspjele.

Nikola Žuvela

jyotish savjetnik i terapeut