[two_third last=”yes” spacing=”yes” center_content=”no” hide_on_mobile=”no” background_color=”” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” hover_type=”none” link=”” border_position=”all” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”” padding=”” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”” animation_direction=”” animation_speed=”0.1″ animation_offset=”” class=”” id=””]
Jung kaže: “ÄŒovjek je otimao tajnu prirode – Prometejska kraÄ‘a vatre. On se proglasio krivim za nezakonitu intervenciju (kraÄ‘a vatre od bogova), otkrivajući djelić vjekovne nesvijesti u tamu svoga uma. Tom je kraÄ‘om prisvojio neÅ¡to dragocjeno i uvrijedio bogove. Svatko tko poznaje strah primitivca od inovacija i njihovih nepredviÄ‘enih posljedica, može vidjeti nesigurnost i nemir savjesti Å¡to bi se dogodilo da on sluÄajno shvati to otkriće….. ÄŒovjek je Prometej koji krade munje s neba kako bi unio svjetlost u sveopću tamu velike zagonetke. Zna da u prirodi postoji znaÄenje da svijet skriva misterij koji je svrha njegovog života i kojeg mora otkriti ”
Svatko tko je upalio u sebi vatru intelekta ili duha u sebi platio je cijenu kao i Prometej. Adam i Eva izbaÄeni su zbog samo jednog prijestupa, bez prava na popravak tako je i Prometej zauvijek prikovan na stijeni, gdje mu Zeusov orao jede jetru. Iako se radi o triku jer Äovjek kao takav je nesvjestan kao i kod Prometeja, nužnost kraÄ‘e kroz arhetip Trickstera (prevaranta) donosi nam mogućnost paljenja svijetla u tami naÅ¡eg nesvjesnog. Svaki Äin osvjeÅ¡tavanja ukljuÄuje “pljaÄku” ili “otmicu” od kreativnog nesvjesnog, u poÄetku od Boga Adam i Eva i drvo života, ili kod Prometeja od bogova. Jung navodi mnogo primjera o ovoj kraÄ‘i u mitovima, ona je nužna za osvjeÅ¡tavanje kao i žrtva koja dolazi zbog kraÄ‘e. Dakle, Å¡irenje svijesti donosi opasnost odnosno mitovi govore o potopu ili uniÅ¡tenju.
„PriÄa o Prometeju kaže da je on Titan koji se pobunio protiv bogova, pomogao je Zeusu sruÅ¡iti tiranskog Kronosa, a zatim je prevario Zeusa i ukrao vatru s nebesa kako bi ÄovjeÄanstvo oslobodio moći bogova. Prometej je protiv univerzalne strukture, on je za oslobaÄ‘anje ÄovjeÄanstva iz ropstva, to je poriv za nadilaskom ograniÄenja.
Prometejevski duh smo vidjeli u novijoj povijesti Amerike koju je tada Tesla opisao kao zemlju velikih mogućnosti. To je potraga za novim otkrićima. Ipak, kako smo rekli, s posljedicama jer Äovjek je intelekt upotrijebio kao i u mitu za uživanje Å¡to jaÄa narcizam a onda i stvaranje totalitarizma, jer narcisoidna osoba ne dozvoljava da joj drugi proturjeÄe, ona želi dominirati drugima Å¡to stvara kolektivnu težnju za moći, a ona se nesvjesno utjelovljuje u jednom Narcisu koji pokorava sve ostale.
Prihvatiti Prometejevsku vatru jest živjeti i Å¡iriti svoju svijest znanjem, uvidom i kreativnošću izbjegavajući kolektiv i razvijati individualnost. To znaÄi svrgavanje starog umirućeg kralja ili napuÅ¡tanje onog u Å¡to si prije vjerovao poput sretnog druÅ¡tva,vjerovanja u obrazovanje. Takav stav oživljava život. Cilj je postizanje viÅ¡e svijesti osloboditi sebe od kulture i navika koje koÄe razvoj.
“Kolektivnost je sama po sebi zlo, kolektivnost bez zla je nemoguća; Äak je i najbolja kolektivnost koju smo mogli zamisliti je opaka – u svakom sluÄaju najstraÅ¡nija dosada, a biti dosadan jednako je zlu.” C.G. Jung
Prometej isto tako simbolizira neurozu koja može procvjetati kada se okrenemo pokuÅ¡aju napuÅ¡tanja sprega s kolektivom ili nesvjesnim obrascima Å¡to govori njegova razapetost na stijeni. Sukob s Olimpom predstavlja stvaranje osjećaja autonomije, moći i neovisnosti. Ipak, Prometejeva sloboda poput Å¡ezdesetih godina hippie pokreta, donio je uživanje u drogama i seksualnosti Å¡to je dezorijentaciju. Kasnije, intelekt je potonuo u materijalizam, Äovjek se zapleo u carstvo materije i stvoren je mentalni otrov prevelike racionalizacije s kojom smo okruženi u druÅ¡tvu. Mit ima svoj nastavak, Prometeja se na kraju spasio od muÄenja uz pomoć Herakla, Å¡to znaÄi da je psihiÄko otuÄ‘enje konaÄno doživjelo pomirbu s bogovima ili nesvjesnim. To je pridonijelo Å¡irenju svijesti i dolaska do naprednijeg stava prema životu. BaÅ¡ kao i zmija u raju, tako je Prometej ÄovjeÄanstvu donio dar znanja i svijesti kroz vatru. U nama je Sjena koju simbolizira otvaranje Pandorine kutije koju otvara Pandora ali i Prometej, buÄ‘enje svijesti u ÄovjeÄanstvu. Pandora i Epimetej su donosili odluke bez naknadnog promiÅ¡ljanja a to je bezduÅ¡nost i okrutnost, vatra bez tame i vode može biti razorna.
Poput Prometeja, mi smo vezani za stijenu ili osuđeni na ovaj planet, na kojem doživljavamo beskrajne samsare ili obrasce koje pohranjujemo u nesvjesno i ponovno proživljavamo kroz živote. Mit o Prometeju govori o osjećaju beznađa, prikovanost za okolnosti u kojima je svatko okružen od nas, nužnost okrutne žrtve koju doživljavamo kroz zablude i bol.
„Mislim da je Postanak korak prema većoj svijesti, to je jedna vrsta prometejske krivnje: znanjem je bogovima oduzeta vatra. NeÅ¡to Å¡to je bilo svojstvo nesvjesnih božanskih moći sada je rastrgano izvan prirodnog konteksta i podreÄ‘ena je hirovima svjesnog uma. ÄŒovjek koji je uzurpirao novo znanje trpi zbog transformacije proÅ¡irenja svijesti. Izdignuo se iznad ljudske razine svoga doba (‘postat ćete sliÄni Bogu’), ali time se otuÄ‘io od ÄovjeÄanstva. Bol ove samoće je osveta bogova jer se viÅ¡e nikada ne može vratiti ÄovjeÄanstvu. On je, kako kaže mit, okovan usamljenim liticama Kavkaza, napuÅ¡ten od Boga i Äovjeka. ” Doista, kada Äovjek spoznaje viÅ¡e ne sliÄi ÄovjeÄanstvu, on je probudio u sebi ono božansko koje je pronaÅ¡ao u materiji ili tijelu u kojem spava bog.
Nikola Žuvela
jyotish savjetnik i terapeut