Kada se zaljubimo, ne samo da se osjećamo kao na sedmom nebu već smo potpuno van relanosti i na neki način u stanju u kojem bi htjeli ostati i da se to stanje nikad ne promjeni. Ipak, zaljubljeni smo u sliku boga ili božice i iz toga iskustva svatko od nas nauči nešto. U tom trenutku svi problemi su rješivi i besmisleni. Ipak, kada nema te ljubavi, naš seksualni nagon govori da nam je partner potreban, a nagon za egzistenciju nam govori da smo bez te slike nepotpuni, da brak ljudi priznaju, pa je tako lakše predstavljati sebe okolini. Zbog te slike velika većina u starosti osjeti da je ispunila te zahtjeve i odjednom se osjeća izigrano, dok su se u indijskoj tradiciji stari ljudi povlačili u meditaciju i na taj način pripremili sebe za dostojanstveni odlazak.

No, što je to što nas manipulira u odnosu? Glorifikacija zaljubljenosti, te obećanje da ćemo njome doseći raj koji riješava sve probleme i ostala marketinška manipulativna sredstva obmanjivanja. To nas često dovodi do još većih razočarenja pored onih nagonskih kojima smo programirani. Zato kada bi govorili dublje o ovom osjećaju, ne bi ljudima uspjeli objasniti o čemu se radi. Imamo onu prirodnu stranu koja nas tjera da stvaramo potomstvo i jako teško se opiremo tom segmentu jer da spomenuti nagoni nisu tako jaki, kao vrsta bi brzo izumrli, ali najproblematičnija je ona markentiška  jer je ona  produbila narcizam iz kojeg proizlaze razočarenja.

Primjerice, Eva se zaljubila u Marka i ona u početku projicira sve ono što bi željela od ljubavi, ali uskoro se ispostavi da Marko uopće nije takav i da je uopće ne zadovoljava. Eva govori da nije imala sreće, ali ona ne želi vidjeti da je bila pokrenuta spomenutim nagonima i očekivanjima svojih roditelja i shvaćenom ljubavi u odnosu. Sjećam se jednog primjera s konzultacije u kojem je osoba imala karmička opterećenja u odnosu i u ovom životu,  ne samo da je sretala osobe koje će je povrijediti jer on ih je u prošlom životu povrijedio, nego je imao karmički loš odnos s majkom koja je bila hladna. U drugom dijelu života kada je odradio odnose, nije naučio puno iz tih lekcija, ali slika koju mu je stvorila majka o ženama, nikako se nije mijenjala. Opet je nailazio na hladne odnose pune svađa i na kraju su ga ti odnosi toliko emotivno trovali da je i dobio takvu bolest od koje je umro.

Spomenuta manipulativna ili tamna slika žena (negatvina Anima ili božica) je prevladavala u njegovom životu, ali ne zato jer je bio manje pametan. On se svim snagama borio samo da se ne prepusti i da problem uvijek bude u ženama. Ova se osoba nije bavila uzrocima, ali ono što nas može začuditi jest da je bila inicirana u mnoge duhovne indijske tehnike, ali sama riječ  “mnoge” govori da se njima osoba više  bavila površinski i na takvim je mjestima upoznavao svoje buduće partnerice.

Kako vidimo, manipulativni aspekt  naše psihe nije takav da bi od nas radio budale, već je takav da nas tjera da uložimo napor u shvaćanje osjećaja, krivih predodžbi kako bi stvorio temelj za zdrave odnose u kojima učimo o sebi.  Recimo, osjećamo se razočarano zbog odnosa, ali ako definiramo svoje nagonske potrebe, moramo se u zaljubljenosti suočiti s najdubljom manipulacijom u kojoj osjećamo da će odnos riješiti sve naše probleme. To je najgora manipulaciju i najveća mreža iluzije u koju ljudi upadaju.

Stoga, potrebno je osvjestiti ovaj snažni manipulativni segment i postaviti sasvim drugačiju filozofiju života, da je odnos mjesto u kojem učimo o sebi o svojoj duši i svome tijelu. Pripremimo se i učimo tehnike kako rješiti komunikacijske probleme u odnosu. Partner ne bi trebao osjećati da mora ispuniti prazninu koju nitko ne može ispuniti ukoliko ne promjenimo postulate svojeg života, a za komunikaciju sa zdravom psihičkom osobom uvijek treba naći vremena za razgovar, ali bez kritiziranja. Sklonost da kažemo svoj problem umjesto kritiziranja jest škola koja se uči. Trebamo biti svjesni spomnutih manipulativnih aspekta odnosa, ako želimo stvarnu vezu. Prava strast se može doživjeti u odnosu tek kada stvorimo intimnost na zdravim osnovama.

Nikola Žuvela

jyotish sajvetnik i terapeut